4 Begeleiden individuen en kleine groepen

Persoonlijke begeleiding is nodig bij coaching, studievoortgangsgesprekken en (groeps)opdrachten. De aard van deze gesprekken verschilt, maar in alle gevallen gaat het om persoonlijk contact en de waarde van de interactie onderling. Deze pagina bevat handleidingen en tips voor het opstarten van online begeleiding.

Scroll naar beneden voor meer informatie.

Live individuele begeleiding

Online begeleiding van individuen en kleine groepen vertoont misschien nog wel de meeste overeenkomst met de ‘real-life-variant’. Toch is de setting compleet anders. De feitelijke afstand, het gemedieerde contact en de thuissituatie zijn allen van invloed op het contact. Neem daarom eerst kennis van belangrijke opmerkingen met betrekking tot ‘online pedagogiek’.

Een videochat starten kan op (ten minste) twee manieren. Namelijk via de chatfunctie van Microsoft Teams, of via Outlook Agendaverzoek (gekoppeld aan Microsoft Teams). Hieronder vind je de uitleg.

Wil je dat je klas in meerdere groepen uiteen gaat, dan kun je gebruik maken van breakout-rooms. In deze video zie je hoe je dat kunt organiseren in Teams.

Handige tips & tricks

  1. Zorg dat je de basics op orde hebt en vraag dat ook van je student. Zie via de knop hieronder de basics.
  2. Zowel jij als je student(en) hebben zelfs bij videobellen minder (non-verbaal) gedrag om van uit te gaan of om bij aan te kunnen sluiten. Het is daarom belangrijk om in je gesprek extra oog te hebben voor interpersoonlijke aspecten. Ga daarom regelmatig na of jullie elkaar begrijpen en op dezelfde lijn zitten.
  3. Neem bewust de tijd om je student op zijn of haar gemak te stellen en je belangstelling in hem of haar te tonen.
  4. Veel mensen hebben de neiging om tijdens het videobellen naar de ander te kijken op het scherm. Houd er rekening mee dat je de ander pas aankijkt wanneer je in de camera kijkt. Hiermee maak je, ook al lijkt dat voor jou niet zo, persoonlijker contact met je student.
  5. Net als bij een normaal begeleidingsgesprek loont het om van tevoren een heldere agenda op te (laten) stellen en deze (digitaal) met elkaar te delen.
  6. Maak als docent gebruik van de functionaliteit ‘scherm delen’, en wijs studenten op deze mogelijkheid. Zo wordt duidelijk over welk onderwerp er gesproken wordt.
  7. Omdat je bij online begeleiding de student niet geregeld tegenkomt in het klaslokaal is het nog belangrijker om aan het einde van het gesprek heldere vervolgafspraken te maken en deze vast te leggen in notulen.

Niet-live begeleiding

Naast overleg en gesprekken over studievoortgang of inhoudelijke opdrachten bestaat ook de mogelijkheid van niet-live online begeleiding. Bijvoorbeeld door middel van het reviewen, voorzien van formatieve feedback van werk van studenten. Hieronder vind je een aantal manieren waarop je niet-live-online begeleiding kunt geven. Bekijk voor je aan de slag gaat eerst de tips hieronder.

Handige tips & tricks

  1. Bedenk dat geschreven feedback altijd meer woorden nodig heeft, dan mondelinge live-feedback. Schrijf dus uitgebreid.
  2. Hanteer een vast format waarin je feedback geeft op werk bijvoorbeeld structuur/opbouw, inhoud, spelling en grammatica.
  3. Zorg dat studenten het format dat je gebruikt ook vooraf hebben, zodat ze zelf al kunnen checken. Geef ook een uitleg met wat je bedoelt of een voorbeeld van een beoordeling.
  4. Stel feedback etiquette regels op.
  5. Bij een peer-to-peer feedback, hanteer die niet alleen zelf, maar modereer.