3 Interactief college en werkgroepen

Werkgroepen kennen verschillende vormen en doelstellingen. Bij het online organiseren van werkgroepen kom je met groeps(video)chats een heel eind. Online samenwerken kan ook niet-live (a-synchroon). Op deze pagina vind je handleidingen en aandachtspunten voor deze mogelijkheden.

Scroll naar beneden voor meer informatie.

Sommige werkgroepen (of interactieve colleges) zijn gericht op het onder begeleiding verwerken van eerder aangeboden stof. Andere meer op het aanleren van sociale of samenwerkingsvaardigheden. Interactie en samenwerken worden ingezet als leermiddel.

Hoewel een ‘offline ontmoeting’ vaak de voorkeur heeft, is een ontmoeting ook online goed te realiseren. Bij het wegvallen van ‘de echte ontmoeting’ is het wel extra van belang een beeld te krijgen van stillere studenten. Lees hier tips over hoe je online toch ‘verbonden’ kunt blijven.

Niet alle werkgroep-leerdoelen zijn online even goed te behalen. Kijk daarom goed naar het doel van je les en de noodzaak en meerwaarde van de te realiseren interactie.

Wil je dat je klas in meerdere groepen uiteen gaat, dan kun je gebruik maken van breakout-rooms. In deze video zie je hoe je dat kunt organiseren in Teams.

Live werkcollege

Ook voor live-werkcollege geldt dat het voor alle partijen wennen zal zijn. Daarom gelden in eerste instantie dezelfde zaken als bij live-college aan grote groepen, bijvoorbeeld als het gaat om microfoongebruik en vragen stellen of duidelijkheid. Zie onderstaand een handige lijst met gedragsregels. Daarnaast zijn er nog een paar aanvullende handigheidjes. Hieronder vind je een aantal manieren waarop je online werkgroep of interactief college kunt geven. Bekijk voor je aan de slag gaat eerste de tips hieronder. En wil je je les ook meer interactief maken? Doe inspiratie op bij Bruce.

Handige tips & tricks

  1. Zorg dat alle materialen online ingevuld kunnen worden (downloaden zodat studenten kunnen schrijven is soms niet te vermijden).
  2. Denk na over hoe de studenten hun product online aan jou kunnen presenteren. (Inspiratie hiervoor kun je binnenkort vinden op pagina 8 Onderwijsinnovatie padlet.)
  3. Wanneer je studenten in groepen wil laten samenwerken is het aanbevelenswaardig zelf de groepen samen te stellen.
  4. Zorg dat alle instructies na te lezen zijn (en vooraf ter beschikking van de student staan).
  5. Als je zicht wil houden op het samenwerkingsproces, leg dan ook aan studenten uit waarom je wil dat ze een bepaald medium gebruiken, anders gebruiken ze hun eigen kanalen zoals Discord of WhatsApp.
  6. Probeer een beeld te krijgen van de participatie van stillere studenten en stimuleer hen zo goed mogelijk. Spreek bijvoorbeeld af dat iedere student twee inhoudelijke vragen of bijdragen levert in de chatfunctie of stel hulpvragen aan de student.

Niet-live werkcollege

In plaats van een live-college kun je er ook voor kiezen een serie opdrachten klaar te zetten voor je studenten. Deze kunnen dan door de student op een eigen gewenst moment gemaakt worden. Dit vraagt wel meer van de planning(svaardigheden) van de student. Eventueel kun je aangeven dat je op bepaalde momenten beschikbaar bent voor vragen. Hieronder vind je een aantal manieren waarop je online werkgroep(voorbereiding) kunt geven. Bekijk voor je aan de slag gaat eerst de tips hieronder.

Handige tips & tricks

  1. Alle tips die voor live college gelden, gelden hier ook.
  2. Zorg voor een mix aan activiteiten die elkaar versterken zodat de student op verschillende manieren geactiveerd wordt. Bijvoorbeeld aansluitend op een interactieve video, een casus die uitgewerkt moet worden. Of aansluitend bij een samenvattingsopdracht een formatieve toets.